Fri frakt över 399 kr & fri retur - Köp nu betala sen med Klarna
Kassa
Favoriter

Black Friday

Black Friday är igång och under dessa dagarna får du 40% på randigt & rutigt. Passa på att handla mellan 24/11-1/12.

GRIPSHOLM - RANDIGT & RUTIGT




















HUR BÖRJADE DET?

Black Friday infaller alltid dagen efter amerikanska Thanksgiving, som i sin tur alltid är den fjärde torsdagen i november.

 

De kommande tre åren blir därför Black Friday följande datum:

fredag 29 november 2025
fredag 28 november 2026
fredag 27 november 2027

 

Black Friday är ett relativt nytt fenomen i Sverige, men har däremot en mycket lång historia i USA. Det började under 1960talet i Philadelphia, dagen efter den amerikanska högtiden Thanksgiving. Eftersom många amerikaner var lediga denna fredag och passade på att påbörja sin julhandel, blev det ett enormt tryck i staden. Polisen i Philadelphia myntade då uttrycket “Black Friday” på grund av det kaos som uppstod med trängsel, trafikstockningar och stora folkmassor. Namnet har dock fått ytterligare en betydelse som symboliserar att butikerna gick från ”röda siffror” (förlust) till ”svarta siffror” (vinst) i bokföringen just den dagen pga. den ökade försäljningen.

BLACK FRIDAY I SVERIGE

Fenomenet Black Friday kom till Sverige först runt 2013 då några stora e-handlare med CDON i spetsen började erbjuda Black Friday-rabatter. Det stora genombrottet kom åren därpå när större kedjor som Elgiganten och MediaMarkt hoppade på trenden. Sedan dess har Black Friday växt explosionsartat och är idag en av årets viktigaste handelsdagar och startskottet för julhandeln även här i Sverige.

 

Den svenska versionen är dock väldigt mycket lugnare och mer strukturerad med betydligt mindre kökaos och trängsel i butikerna. Svenska handlare har också utvecklat konceptet till att ofta omfatta en hel vecka, så kallad “Black Week” samt inkluderat “Cyber Monday” som är ytterligare en stor shoppingdag som infaller måndagen direkt efter Black Friday. Dagen skapades 2005 av den amerikanska branschorganisationen National Retail Federation som noterade att många amerikaner brukade shoppa online när de kom tillbaka till jobbet efter Thanksgiving-helgen. Namnet “Cyber” valdes eftersom det syftade på online-shopping, som då var ett relativt nytt fenomen.

I Sverige har elektronik, vitvaror och kläder blivit de mest populära kategorierna under Black Friday. Många svenskar planerar medvetet sina större inköp till denna dag för att dra nytta av rabatterna, som ofta ligger mellan 20 och 70 procent. E-handeln har fått en särskilt stark position under Black Friday i Sverige, betydligt starkare än i USA.

 

Med åren har även kritiska röster höjts kring fenomenet då man diskuterat överdriven konsumtion och miljöpåverkan.

 

Det förekommer också debatter om huruvida rabatterna är genuina eller om priserna höjs innan de sänks. Här gäller det för handlarna att följa prisinformationslagen. Tekniska utmaningar som överbelastade webbsidor under rusningstid har också varit ett återkommande problem.

 

Den svenska handeln har dock anpassat sig väl till dessa utmaningar genom att sprida ut sina erbjudande över en längre tidsperiod. Det är också en växande trend mot mer hållbara kampanjer och medveten konsumtion. Generellt sätt så är marknadsföringen i Sverige mindre aggressiv än i USA.

 

Black Friday har på bara ett decennium utvecklats till ett etablerat inslag i svensk handelskultur. Dagen har blivit en viktig del av detaljhandelns årshjul och påverkar hela novembermånadens försäljningssiffror. Allt fler branscher ansluter sig varje år, och fenomenet fortsätter att utvecklas med svenska förtecken. Den ursprungliga kopplingen till amerikanska Thanksgiving är i princip helt borta i Sverige – i stället har Black Friday blivit startskottet för julhandeln och en av årets största shoppingdagar.

 

Utvecklingen går nu mot att handeln blir allt mer digitaliserad, med större fokus på e-handel och smarta tekniska lösningar för att hantera den stora kundtillströmningen. Samtidigt växer medvetenheten om hållbarhetsfrågor, vilket gradvis påverkar både hur handlarna utformar sina kampanjer och hur konsumenterna väljer att handla under Black Friday.

 

Vill du hålla dig uppdaterad kring våra erbjudande inför Black Friday så signa upp dig för vårt nyhetsbrev. Du får då även 20% rabatt på ditt nästa köp.

 

Sammanfattningsvis kan man säga att Black Friday har utvecklats från ett amerikanskt fenomen till en global shoppingdag, men med lokala variationer och anpassningar i olika delar av världen. Trenden verkar fortsätta växa, särskilt i utvecklingsländer där e-handeln ökar snabbt.

Filtrera & sortera